נייר עמדה- פעילות הקרן בתחום עלילתי ארוך, והתייחסות לעיכוב תקציבי הקרנות ל-2014

חיפוש באתר
לוח אירועים
מרץ 2024
אבגדהוש
      1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31       
« פבר   אפר »
לכל אירועי החודש »
הרשמה לניוזלטר

הרשמו לניוזלטר כדי לקבל חדשות ועדכונים על פעילות הקרן ומועדי הגשה

 

נייר עמדה- פעילות הקרן בתחום עלילתי ארוך, והתייחסות לעיכוב תקציבי הקרנות ל-2014

הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, החליטה להיכנס לתחום התמיכה בסרטים עלילתיים באורך מלא. נשמח להסביר מדוע, והיכן אנו עומדים:

תמצית הדברים:

  1. אין לקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה כל קשר לעיכוב בקביעת תמיכות 2014.
  2. הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה תומכת בתחום הקולנוע העלילתי מזה שנים רבות, במסגרת תחום "דרמה". הקרן תמכה לאורך השנים, באישור המועצה, ב– 25 סרטים מעל 75 דקות.
  3. לפי מבחני התמיכה מתחילת 2013, כל קרן חייבת לבחור בשני תחומי תמיכה בלבד. הנהלת הקרן בחרה בתחום  תיעודי ותחום עלילתי ארוך. זאת לאור נטייתה האמנותית וניסיונה הרב.
  4. תקציב תמיכה תחום עלילתי ארוך עומד השנה על 46.5 מיליון ₪ (כ-60% מכלל תקציב תחום הקולנוע), לא יגרע מאומה משתי הקרנות הפועלות היום בתקציבי עתק אלה, והקולנוע הישראלי ייהנה מהגיוון והחידוש.
  5. בסוף 2013, בעיצומו של הליך הגשת בקשות התמיכה ל2014, פורסם תיקון חדש וחפוז למבחני התמיכה שקבע, כי כל סרט עלילתי ארוך, יחשב לקרן שתמכה בו מתקציבי דרמה, כ"סרט קצר". תוצאתו – פסילת הקרן שלנו מכניסה לתחום העלילתי הארוך.
  6. הקרן עתרה לבג"צ כנגד אותו תיקון. בימה"ש קבע, כי ראשית תינתן החלטה לחלוקת התמיכות לשנת 2014 ורק אז ואם תחפוץ הקרן, תוכל לחזור לעתירתה.
  7. לא ניתן צו ביניים, לא הוקפאה חלוקת הכספים!
  8. כעובדה, מועצת הקולנוע ממשיכה ומחלקת כספים שוטפים כסדרם וגם מקדמות ל2014!
  9. מאז הגשת בקשות התמיכה של הקרנות במחצית פברואר 2014 חלפו 5 חודשים!! מאז הדיון בבג"צ חלפו 4 חודשים!! עד היום – כבר תיכף יולי – לא ניתנה החלטת המועצה בבקשות התמיכה של הקרנות!  אין לכך שום קשר לעתירה לבג"צ (שהדיון בה התקיים במרץ).
  10. יתירה מזו, גם אם תמשיך הקרן בעתירתה, לא יהיה בעתירה זו כדי למנוע חלוקת כספי התמיכות. לכל היותר נדרשת הקפאת עד 8 מיליון ₪ מתקציבי התחום העלילתי הארוך.. כלומר, מלוא תקציבי שאר תחומי התמיכה, וכן קרוב ל-40מיליון ₪ מתקציבי תחום עלילתי ארוך – יכלו להיות מחולקים זה מכבר! אין לקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה כל קשר לעיכוב הנטען בתמיכות 2014.
  11. לסיכום, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה מבקשת לפעול בתחום העלילתי הארוך, לטובת היוצרים, במהלך רציני שנועד להגביר את הפלורליזם וליצר רוח חדשה בתחום.

 

ובהרחבה:

הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה תומכת בתחום הקולנוע העלילתי מזה שנים רבות, במסגרת תחום תמיכה "דרמה", כהגדרתו במבחני התמיכה בקולנוע. כל סרט העומד בהגדרת "דרמה", כהגדרתה  במבחני התמיכה, זכאי לתמיכה מתקציבי תחום דרמה. ומהי הגדרת "דרמה": "דרמה בת פרק אחד שאורכה 20 דקות לפחות והיא מיועדת לשידור בטלוויזיה". כל סרט עלילתי, שהוא מעל 20 דקות ובלא הגבלת אורך, עומד בהגדרה. נוסיף, כי מאחר וכל הסרטים משודרים בטלוויזיה, במוקדם או במאוחר, ומאחר וההיסטוריה רצופה בסרטים שיועדו לטלוויזיה אך התחילו בקולנוע ("פאני ואלכסנדר" של ברגמן) או ההיפך, אין לסייפת ההגדרה המיושנת הזו, שנוצרה לפני קרוב ל15 שנים, משמעות מעשית.

כתוצאה מהגדרה זו, תמכה הקרן לאורך השנים, באישור המועצה, בעשרות סרטים עלילתיים ארוכים – 25 סרטים מעל 75 דקות ועוד סרטים עלילתיים רבים באורך 50-75 דקות. בחלק מהסרטים תמכה הקרן לבדה, ובחלק תמכה במשותף עם קרנות אחרות, שתמכו באותו סרט עצמו ובלא שישתנה בדבר, מתקציבי תחום תמיכה עלילתי ארוך. נבהיר שסרט יכול להשתייך בו-זמנית לשני תחומי תמיכה נפרדים, והדבר מותר ואושר בידי מועצת הקולנוע, וקיים גם בתחומי תמיכה אחרים.

תמיכת הקרן בסרטים ארוכים נובעת מתפישתה המקצועית, כי לסרטים עלילתיים ארוכים, יש משקל אמנותי וחברתי גבוה יותר, ומכאן עניינה והתמחותה ארוכת השנים בסרטים אלה.

בתחילת 2013, כשהתפרסמו מבחני התמיכה המתוקנים (לאחר הליך ארוך), התברר שכל קרן חייבת לבחור בשני תחומי תמיכה בלבד. בנוסף, בוטל לחלוטין תחום הדרמה. התיקון הוסיף תחום תמיכה חדש: "סרטים קצרים", שמעודד יצירה בסרטים "קצרצרים". הנהלת הקרן נדרשה לחשיבה מעמיקה לגבי המשך דרכה של הקרן, במלאת 20 שנה לקיומה. לאחר דיונים יסודיים, ובהתאם למותר במבחני התמיכה, החליטה הנהלת הקרן לבחור בשני תחומי תמיכה: תחום  תיעודי, ותחום עלילתי ארוך.

החלטה זו הסתמכה – הן על עשייתה, נטייתה האמנותית וניסיונה הרב של הקרן לאורך השנים, והן על הערכת הקרן, כי היא תפעל אחרת משתי הקרנות הפועלות בתחום העלילתי הארוך מקדמת דנא. ויאמר – שתי הקרנות הוותיקות עושות לעניות דעתנו עבודה מצוינת בתחום. ואולם יש דמיון לא מבוטל ביניהן. אנו מאמינים כי הקרן שלנו תבחר סרטים ויוצרים אחרים ותלווה אותם אחרת, הן עקב התמחותה בתחומי תמיכה אחרים (דוקומנטרי, ניסיוני ויעודי, כולל התמחות בעבודה עם יוצרים מהפריפריה ומגזרים מגוונים) והן עקב ניסיונה הרב בפעילות בינלאומית עם יוצרות ויוצרים צעירים.

מאחר ותקציב תחום תמיכה עלילתי ארוך עומד השנה על 46.5 מיליון ₪ (כ-60% מכלל תקציב תחום הקולנוע), ומאחר ובדיוק השנה עלה התקציב בכ-4 מיליון ₪, סברנו שלא יגרע מאומה משתי הקרנות היחידות הפועלות היום בתקציבי עתק אלה, וכי הקולנוע הישראלי והקולנועניות והקולנוענים הישראלים, ייהנו מהגיוון והחידוש.

נזכיר כי כל שאר עשרת תחומי התמיכה, מקבלים תקציבים נמוכים לאין שיעור מתקציב תחום עלילתי ארוך, וברבים מהם פועלים יותר משתי קרנות או גופים בכל תחום. איש לא חושב שיש בכך פסול.

ומילה אחרונה לטענה כאילו כניסתנו לתחום תגדיל את התקורות על חשבון תקציבי היצירה: בכל תחום אליו נכנס, מן הסתם יהיו לנו תקורות. האם תקציבי תחומים אחרים חשובים פחות? האם נימוק התקורות מצדיק הכשלת התנהלות לגיטימית בהתאם למבחנים?

עד כאן הסברינו מדוע החליטה הנהלת הקרן להמשיך לפעול בתחום העלילתי הארוך. ואולם יש להשלים את התמונה:

בשלהי 2013 התברר כל הנראה למועצת הקולנוע ולקרנות הוותיקות, כי בכוונת הקרן לפעול בתחום העלילתי הארוך. ובנובמבר 2013 (אחרי שכבר החל הליך הגשת בקשות התמיכה ל-2014..) התקיים הליך חפוז של תיקון חדש למבחני התמיכה, שתוצאתו – פסילת הקרן מכניסה לתחום העלילתי הארוך. הדבר נעשה כך: נקבע כי כל סרט עלילתי ארוך, יחשב רק לקרן שתמכה בו מתקציבי דרמה, כ"סרט קצר". לדוגמא: הסרט "פנתר לבן" באורך 89 דקות, שהוקרן בסינמה סיטי והתחרה על פרס האקדמיה, יוכר לקרן הישראלית לקולנוע (שהצטרפה לתמיכה בסכום נמוך משלנו) כסרט ארוך, ואילו לקרן שלנו אותו סרט עצמו יוכר כ"סרט קצר"… הסרט "חופשת קיץ" באורך 80 דקות בכיכובו של אסי דיין שזכה בטרייבקה בפרס הסרט הארוך הטוב ביותר – יוכר לקרן רבינוביץ (שהצטרפה לתמיכה בסכום נמוך משלנו) כסרט ארוך, ואילו לקרן שלנו – אותו סרט עצמו יוכר כ"סרט קצר"… התוצאה – הקרן שעמדה בכבוד בתנאי הסף של הצגת ניסיון קודם בתמיכה בסרטים עלילתיים ארוכים – הוגדרה עתה, באופן מלאכותי, כחסרת כל ניסיון קודם וכפסולה מלפעול בתחום.

הייתכן?! .. זהו מהלך שנחזה על פניו כמהלך ציני, מאד.

התיקון נועד לבסס את הטענה שהקרן שלנו אינה עומדת בתנאי סף לכניסה לתחום תמיכה עלילתי ארוך, הדורש "…ניסיון משמעותי לגבי סיוע בהפקתם של 20 סרטים ישראליים לפחות, ובכלל זה ניסיון משמעותי בסיוע להפקת סרטים עלילתיים באורך מלא;..". וכך, הקרן שלנו שפעלה לאורך כל שנותיה בתחום העלילתי הארוך, ואשר עמדה בתנאי הסף ללא ספק, נזרקה בהינף קולמוס ובלי שום דיון מעמיק במשמעות התיקון, לא במועצת הקולנוע ולא בציבור, אל מחוץ לתחרות. תוך שימור מקומם ותקציביהם של הגופים הוותיקים היחידים בתחום.

התיקון הזה, בין שאר חטאיו, הוא גם רטרואקטיבי, מכיוון שבקשות תמיכה, מוגשות בכל שנה על בסיס פעילות השנה הקודמת. לכן, שינוי שנעשה בסיום שנת 2013 מסכל את כל העבודה והנחות העבודה שנעשו לאורך כל 2013, בהסתמך על התיקון מתחילת 2013..

הקרן עתרה לבג"צ לאור אותו תיקון מאוחר שלא צריך היה להיוולד. בימה"ש קבע, כי ראשית יוכרזו התמיכות לשנת 2014 ורק אז ואם תחפוץ הקרן, תוכל לחזור לעתירתה. לא ניתן צו ביניים, לא הוקפאה חלוקת הכספים!

מאז הגשת בקשות התמיכה של הקרנות במחצית פברואר 2014 חלפו 5 חודשים!! מאז הדיון בבג"צ חלפו 4 חודשים!! מועצת הקולנוע יכלה לבדוק את הבקשות כבר עם הגשתן, ובוודאי מאז הדיון בבג"צ (אף שהעתירה כלל לא עיכבה בדיקה). עד היום – כבר תיכף יולי – לא ניתנה החלטת המועצה בבקשות התמיכה של הקרנות!

כידוע, החלטת המועצה היא תמיד בגדר המלצה בלבד (בלי שום קשר לעתירה), ורק לאחר שההמלצה נדונה ומאושרת ע"י ועדת התמיכות במשרד התרבות, היא נכנסת לתוקף. אין לסדר הדברים הזה או לעיכוב בהחלטת המועצה, כל קשר לקרן או לעתירתה.

יתירה מזו, גם לאחר שתתקבל סוף-סוף החלטה בבקשות התמיכה, ואם תגלה הקרן שלנו כי נכשלה מלשכנע את מועצת הקולנוע שהיא זכאית להמשיך ולפעול בתחום העלילתי הארוך ותמשיך בעתירתה, אין ולא יהיה בעתירה זו כדי למנוע חלוקת כספי התמיכות. לכל היותר נדרשת הקפאת עד 8 מיליון ₪ מתקציבי התחום העלילתי הארוך.. כלומר, מלוא תקציבי שאר תחומי התמיכה, וכן קרוב ל-40מיליון ₪ מתקציבי תחום עלילתי ארוך – יכלו להיות מחולקים זה מכבר! אין לקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה כל קשר לעיכוב הנטען בתמיכות 2014.

אגב, התקציבים השוטפים לקרנות אינם מעוכבים, ובאמצע יוני לדוגמא קיבלנו עוד מנת תקציב ממועצת הקולנוע..

ואולם, ב"מהלך שעל פניו נראה מאד ציני", אנו סופגים גלים של השמצות והכפשות, מגורמים שעל פניהם, יש להם ענין ישיר בהדרת הגוף החדש שמנסה להיכנס לתחום התמיכה של הגדולים, כאילו בגללנו אין מחלקים תקציבים, כאילו שיקולינו ציניים, או כאילו הקרן אינה פועלת כראוי בתקציביה. אנו מקווים כי היוצרים ואיגודי היוצרים ימנעו מלשמש כלי לניגוח ולהפצת טענות המנותקות מהאמת ומטרתן שקופה.

לסיכום, נבקש להניח את דעת כולכם כי הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה מבקשת לפעול בתחום העלילתי הארוך, לטובת היוצרים, הקולנוע והתרבות הישראליים, במהלך רציני שנועד להגביר את הפלורליזם וליצר רוח חדשה בתחום. אנו סמוכים ובטוחים שהיוצרים, ואיגודי היוצרים, שותפים למטרות אלה.