שידור 'לא תשקוט הארץ', פרק 2 / עמית גורן, ערוץ 1

חיפוש באתר
לוח אירועים
מרץ 2024
אבגדהוש
      1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31       
« פבר   אפר »
לכל אירועי החודש »
הרשמה לניוזלטר

הרשמו לניוזלטר כדי לקבל חדשות ועדכונים על פעילות הקרן ומועדי הגשה

 

שידור 'לא תשקוט הארץ', פרק 2 / עמית גורן, ערוץ 1

סדרת תעודה בת ארבעה פרקים העוסקת באותה שנה מעצבת, 1973, באביב השאננות ובקיץ האשליות, בסתיו ההלם ובחורף הדמעות. 
ארבעה עשורים לאחר מלחמת יום הכיפורים, הקשה במלחמותיה של מדינת ישראל מאז השגת עצמאותה, אפשר סוף-סוף להציב עדשה מול הפנים המיוסרות, למודות הלקח, של הדור שהלך אל המלחמה ושב ממנה, אם שב, שונה מאד. 
ארבעה הפרקים מתעדים לראשונה לעומק ובהרחבה, עם חשיפות וגילויים את מלחמת יום הכיפורים; את מעגלי המודיעין, המדיניות, הקרבות והלוחמים. ההפתעה, המחדל, הקריסה והאימה, בין שתיים בצהריים של יום הכיפורים לצליחת התעלה והכרעת המלחמה. הקרע והמחלוקת לגבי תפקידו של הסוכן מרואן אשרף, דילמת הכניעה הישראלית ותחושת חורבן הבית בקרב ההנהגה הבכירה, הקלטות נדירות של הפיקוד העליון, משיחות סודיות בבית הלבן ומחדר הישיבות של גולדה.

פרק 2 – תוהו ובוהו
מהבונקר הנצור במוצב תל סאקי ברמת הגולן ומהמעוזים המכותרים שעדיין לא נפלו בקו הסואץ ועד ל״בור״ של הפיקוד העליון בתל-אביב, הולכת ומשתלטת תחושת ייאוש, עד כדי מועקה קיומית. שבעה ושמונה באוקטובר מביאים את מלחמת יום הכיפורים לשפל של הירהורים אובדניים. שר הביטחון משה דיין חוזר מהצפון מדוכדך עד כדי ״חורבן הבית״, ראש הממשלה גולדה מאיר מדברת על התאבדות ובתל סאקי נשלפים פינים מנצרות רימונים כדי לפוצץ את הבונקר על 24 לוחמיו והסורים המאיימים להיכנס אליו. נסיון חפוז לכיבוש מחדש של החרמון, שנפל בשעות הראשונות, מסתיים בכשלון צורב. חיל האוויר מטולטל מסיני לגולן בלי ריכוז מאמץ וללא מענה לטילי הקרקע-אוויר המפילים את מטוסיו. אמ״ן והמוסד, שהשקיעו שנים בהאזנות ובסוכנים, מקווים להשיג מידע חיוני ברגעים גורליים ומדרבנים את התרנגולות האלקטרוניות והאנושיות, יותר מכל את אשרף מרוואן, להטיל ביצי זהב. מתקפת הנגד בדרום נכשלת. קולו של דדו, הרמטכ״ל, נסדק ב״בור״ – ומשודר לראשונה לאחר 40 שנה – באומרו על אלוף הפיקוד שמואל גורודיש, ״בן אדם שעוד לא יצא (מהמפקדה, עשרות קילומטרים מהתעלה), בדרך כלל לא מבקש רשות לכבוש את סואץ, אם הוא נורמלי״. גולדה רוצה לטוס בחשאי, לשעה אחת, לגלות לניקסון עד כמה קשה מצבה של ישראל. קיסינג׳ר אוסר עליה לבוא, כי ״הצד השני יפרש זאת כסימן לחולשה עצומה". בדיונים בקרייה מועלים רעיונות המתוארים כ״מטורפים״. סגן הרמטכ״ל ישראל טל נזעק לסכל אותם, וסגנו של קיסינג׳ר ברנט סקאוקרופט מסכם את חרדות התשעה באוקטובר במלים, ״לא הייתי מודע לכך שהישראלים שקלו להשתמש בנשק גרעיני, אבל זה קו מחשבה הגיוני לבכירים במערכת הביטחון".

לעמוד הסדרה