הרשמו לניוזלטר כדי לקבל חדשות ועדכונים על פעילות הקרן ומועדי הגשה
1. אמא לא משוגעת
בימוי, תסריט ותחקיר: מרדכי ורדי.
הפקה: מרדכי ורדי, עמי דרוזד.
כבר בפגישתם השנייה לקחה אמירה את מיכאל אל המטפל שלה, כדי שיסביר לו על מצבה הנפשי. מיכאל לא נבהל. היום יש להם ארבעה ילדים והם חיים על הקצה. מיכאל מכיר היטב את הדרך אל חדר המיון ואל המחלקה הפסיכיאטרית.
אמירה מחליטה להפסיק להסתיר את מחלת הנפש שלה (“הפרעת אישיות גבולית”) ולחשוף את מצבה בפני הקהילה. כאישה דתייה, היא מוצאת גם שהמגבלות ההלכתיות מקשות עליה, מה שדוחף אותה ללכת וללמוד כדי לקדם שינוי תודעה ביחסם של הרבנים ופוסקי ההלכה אל המתמודדים עם מצוקות נפשיות.
הסרט מלווה את אמירה במאבק הדרמטי להישאר בחיים, לגדל את הילדים ולבחון את השאלה – מה זה בעצם להיות נורמלי?
2. החיים על פי אוהד
בימוי וצילום: ערי דניאל ארליך.
הפקה: חגי ארד, אלעד פלג.
אוהד הוא לוחם אקטיביסט למען חיות. לאחר נתק של שנים מבני משפחתו הוא מנסה לאחות את הסדקים ולחזור לחיק המשפחה, אלא שההחלטה שלהם לאכול בשר עומדת בדרכו. האם הם יצליחו להתחבר מחדש?
3. כופר נפש
בימוי ותסריט: קרן שעיו.
הפקה: אסנת טרבלסי, גלית כחלון.
מאז שאירופה סגרה שעריה למבקשי מקלט אפריקאים, אלפי אריתראים בורחים משלטון דיקטטורי אכזרי במולדם צפונה לישראל. בחציית מדבר סיני רבים מהם נחטפים על ידי מבריחים בדואים, מוחזקים תחת עינויים קשים ונדרשים לשלם כופר.
הסרט עוקב אחר מרון אסטפנוס, שדרנית רדיו אריתראית, שמראיינת מביתה שבשבדיה אלפי שבויים הנמצאים במחנות. דרך הראיונות בתוכנית הרדיו הסרט נוגע בסיפורים נוספים: האריטי, בת 22, שילדה את בנה הראשון במחנות העינויים ובעלה שמנסה לאסוף בישראל 30,000 דולר על מנת לשחררם. טימנית, בת 20, שנעלמה בגבול ישראל מצרים לאחר ששילמה את הכופר ואחיה שנמצא בישראל, ומנסה להתחקות אחר עקבותיה.
4. מלך היהודים
בימוי, הפקה, תסריט ותחקיר:: יאיר קדר.
אנימטור: Jewboy
כבר בגיל 30 הוא הפך למשורר הנודע בעולם היהודי. הוא חי בתל אביב מעט שנים, אבל אהב אותה עד מאוד. 100,000 אנשים נכחו בהלווייתו בשנת 1934. “מלך היהודים” הוא דיוקן של היהודי האהוב בזמנו, חיים נחמן ביאליק, דרך אנימציה ייחודית, קולו של חיים טופול, קטעי ארכיון נדירים, צילומים נשכחים, שירי ביאליק ששרה נינט, ומיטב חוקרי ואוהבי ביאליק מהארץ ומהעולם, ומספר מחדש את הסיפור על הילד מהעיירה שהפך למלך היהודים.
5. הנסיך הירוק
בימוי ותסריט: נדב שירמן.
הפקה: נדב שירמן, עמרי עוזרד, סיימון צ'ין, ג'ון באטסק.
זוכה פרס הקהל בפסטיבל סאנדנס. מותחן דוקומנטרי המגולל את סיפורו של אחד ממקורותיו הבכירים של השב״כ אשר גויס ופעל כמרגל בצמרת תנועת החמאס למעלה מעשור. מערכת היחסים הייחודית בין המקור הפלסטיני לבין מפעילו הישראלי חושפת סיפור מטלטל על טרור, בגידה, בחירות בלתי אפשריות ועל חברות חוצת גבולות.
6. תקופת מבחן
בימוי, תסריט, צילום ותחקיר: אביגיל שפרבר.
הפקה: מפיקה ראשית – אילנית באומן, מפיק – ענב שנהר.
אביגיל, במאית הסרט, מתמודדת עם פרידה ועם גידול ילד משותף עם בת הזוג לשעבר, בעוד היא מחפשת אהבה חדשה.
במקביל, משפחתה הדתית-ירושלמית נאבקת ב”שדים” שמאיימים להכניע את הבת אריאלה.
אריאלה, נערה אתיופית, אומצה על ידי הוריה, הרב דניאל וחנה שפרבר, בהיותה בת ארבע. ילדה עשירית, עם תשעה אחים, שכל אחד מהם בחר את דרכו הייחודית. אריאלה מביאה את המשפחה להתמודדות עם קשיים מסוג אחר לגמרי: אלכוהול, גנבות ובית כלא.
האם סיפורה של אריאלה הוא סיפור עם סוף ידוע מראש? האם תוכל לקבל ולהכיל את האהבה והדאגה העוטפים אותה? והאם יצליחו לאהוב אותה ללא תנאי?
תיאור רגיש של הקשרים השבריריים המתחברים למשפחה.
7. תרשום אני ערבי
בימוי, תסריט, צילום ותחקיר: אבתיסאם מראענה-מנוחין.
הפקה: אבתיסאם מראענה-מנוחין, מפיקה משנית: אביבה צימרמן.
“תרשום אני ערבי” מספר את סיפורו המרתק של המשורר הלאומי הפלסטיני מחמוד דרוויש. שירתו עיצבה את הזהות הפלסטינית וסייעה בגיבוש דורות שלמים למענה.
דרוויש גדל תחת השלטון הצבאי, מה שמנע ממנו חופש תנועה והותיר אותו מרותק לעיר חיפה. בשנת 1964 הוא כתב את השיר המתריס “תרשום אני ערבי”, שהצליח להרגיז את השלטונות. בעקבותיו נכנס דרוויש לכלא והפך לאייקון לאומי של העולם הערבי.
דרך שירתו, מכתבי אהבה סודיים שנחשפים לראשונה, יחסים אינטימיים וחומרי ארכיון נדירים, נכיר מקרוב את דמותו של האיש, הגולה, המאהב ואת מי הפך לשופרו של העם הפלסטיני.
8. משלוש יוצא אחד
בימוי ותסריט: סיון בן ארי.
הפקה: נעמה פיריץ.
לפני כשלוש שנים התגרשה ריקי מבעלה וביחד עם ביתה נור עברה לביתם של אחיה הגדול יקיר ובן זוגו רן. פתרון המגורים הזמני הפך למשפחה אלטרנטיבית במיוחד כאשר האחות, האח ובן הזוג מחליטים להביא ילד לעולם ולהפוך לשלישייה הורית. השלישייה נתקלת באתגרים רבים ונאלצת להמציא לעצמה מחדש חוקים משפחתיים משלה.
קונסטלציה ייחודית זו, המתועדת לאורך שלוש שנים, מעלה שאלות מרתקות על התא המשפחתי המוכר. תוך כדי כך נחשפת מערכת יחסים ייחודית בין אח לאחות הנקרעים בין הקשר הסימביוטי ביניהם לבין רצונם לממש חיים עצמאיים ואוטונומיים.
9. אני אראה אותך בית
בימוי, הפקה, תסריט, עריכה וצילום: אחוה הרשטיק.
סבתא רבקה נאלצת לעזוב את ביתה וזיכרונותיה ולעבור לגור לצד ילדיה ונכדיה. הפרידה מהבית ומהחיים שהיו – קשה מנשוא. צאצאיה מובילים אותה באהבה וברגישות אל עתיד חדש, שיש בו מקום גם לזיכרונות.
10. כשרון לארץ ישראל
בימוי והפקה: יעל קיפר זרצקי ורונן זרצקי
בגיל 95 כשהוא יושב בחדרו הקטן בקיבוץ בית השיטה חוזר עזריה אלון אל שבילי ישראל, אל הנחלים, ההרים, הוואדיות, אל עשרות המסלולים שפרץ במו ידיו מאז הגיע אל עמק יזרעאל כילד ב-1925. אל הנופים שנעלמו והפכו למחזות נדל"ן ואל אלה שעוד כאן אבל מצבו הפיזי אינו מאפשר לו לטייל בהם כפי שעשה בעבר.
בעזרתה של בתו, עזריה אורז את חדרו, את זיכרונותיו, אך לא מוותר על המשך המאבק על הטבע והנוף של ארץ ישראל.
הסרט מעלה גם את הניסיון של עזריה להתמודד בפעם הראשונה עם זיכרון אביו שהיה אסיר ציון, והידיעה כי מעולם לא הצליחו לקיים קשרי אב-בן.
11. איש הציפורים (תחרות עומק שדה של פורום המבקרים)
בימוי: דניאל מן
הפקה: הילה שטרית
דניאל, גבר צעיר שעוזב את הארץ אל "עיר ההבטחה" לוס אנג'לס שם ינסה את מזלו ויתחיל מחדש. ביומו האחרון בארץ עובד בין יקיריו כדי להיפרד בפעם האחרונה. בלוס אנג'לס מוצא עצמו במוטל זול ועובד כמנקה בריכות. כשהולך לבקר את בן-דוד, מוצא אצלו ארגז ישן שהיה שייך לסבו.
הארגז הופך לארכיון גנוז שממנו שולף דניאל חתיכות עכורות של סרט אותן מדביק מחדש. זהו סיפורו של דניאל- המספר את סיפור סבו, במאי כושל, סיפור המחזיר אותו לעבר.