הליכי תיקון חוק הקולנוע

חיפוש באתר
לוח אירועים
מרץ 2024
אבגדהוש
      1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31       
« פבר   אפר »
לכל אירועי החודש »
הרשמה לניוזלטר

הרשמו לניוזלטר כדי לקבל חדשות ועדכונים על פעילות הקרן ומועדי הגשה

 

הליכי תיקון חוק הקולנוע

יוצרות ויוצרים יקרים,
בעוד כשבועיים תשוב הכנסת מפגרת הקיץ והליכי תיקון חוק הקולנוע צפויים להסתיים מיד עם חזרתה לפעילות (הדיון הראשון בנושא נקבע כבר ל-15.10).

 

אנו מבקשים לשתף אתכם בהליכים, ובמשמעות וההשפעה האפשריים על פעילותכם ופעילותנו. חשוב לנו שכל יוצר ויוצרת המעוניינים ייהנו מגישה נוחה למידע בנוגע לתיקון החוק ולהשלכותיו, על מנת לעודד מעורבות ושיח. לכן אנו מביאים כאן את תמצית תיקוני החוק:

  • א. נטילת 15 אחוזים מתקציב הקולנוע (העומד כיום על 79.5 מיליון ₪) לשם הקמת קרנות קולנוע חדשות בפריפריה.

המשמעות: כ-12 מיליון שקלים יופחתו מתקציבן של הקרנות הקיימות עבור יצירת קרנות חדשות שמיועדות לעשות את מה שהקרנות הנוכחיות עושות כבר עתה, ובעיקר בתחום קולנוע יעודי. מאחר וכל קרן דורשת הקצאת חלק ממשאביה לתפעול וכוח אדם, ההערכה היא כי יילקח לתפעול סכום של כ-2.6 מיליון שקלים שהוקדש קודם לכן ליצירה. חשש נוסף נוגע לחוסן הקרנות, הן הקיימות והן החדשות: מטבע הדברים קרנות שתקציבן קטן יותר יוכלו לתמוך בפחות סרטים, או להקצות סכומים קטנים יותר לכל הפקה.

  • ב. נטילת 15-20 אחוזים נוספים מתקציב הקולנוע (העומד כיום על 79.5 מיליון ₪) – לשם תמיכה בסרטים שלא קיבלו תמיכת קרן אבל הצליחו מסחרית.

המשמעות: הורדת סכום של 12-16 מיליון שקלים נוספים מתקציב הקרנות, והעברתו לסרטים שהפקתם נסתיימה והצליחו מסחרית. הדבר יביא להקטנת תקציב הקרנות, ומכאן לצמצום מספר הסרטים והיוצרים שנבחרים לקבלת תמיכה. לא ברור מדוע זקוקים המפיקים שלסרטים גמורים שנהנו מהצלחה קופתית לתמיכה זו, שבאה על חשבון יוצרים שכן נבחרו על ידי לקטורים בקרנות.
בנוסף, אם המדינה חפצה לעודד עסקים והשקעות מסחריות מדוע לעשות כן על חשבון תקציבי התמיכה ביצירה האמנותית הקולנועית שהם קטנים מלכתחילה?
בנוסף, מדוע צריכים תחומי הקולנוע התיעודי, הסטודנטים, היעודי, לממן את התמיכה המסחרית הזו שנועדה בעיקרה לסרטים עלילתיים באורך מלא?

  • ג. חיוב הקרנות למנות ולהעסיק לקטורים רק מתוך מאגר לקטורים שיקימו ויאשרו משרד התרבות ומועצת הקולנוע. בין היתר מוצע שהלקטורים ייבחרו ויוקצו לכל קרן באופן "רנדומלי" והקרנות לא יהיו רשאיות לבחור את הלקטורים שלהן מתוך המאגר.

המשמעות: לא רק שיהיה מאגר שיאושרו ינוהל על ידי המדינה, אלא שהמדינה תבחר את הלקטורים הספציפיים שיפעלו בכל קרן בכל רגע נתון. נזכיר שלפי מבחני התמיכה בהם כבר עומדות הקרנות כיום ממונים לקטורים המייצגים מגוון חברתי רחב, והם מתחלפים בתדירות גבוהה. אישור הלקטורים במאגר והכתבת זהות הלקטורים הספציפיים בידי משרד התרבות ומועצת הקולנוע מעלים חשש כבד מפני התערבות בתכנים וצנזורה.
נזק נוסף שעתיד להיגרם הוא פגיעה בדימוי הקולנוע הישראלי בעולם,וכתוצאה מכך פגיעה ביכולת הפצה, מועמדויות וזכיות, וגיוס תקציבי קופרודוקציות.

  • ד. ביטול סעיף 11(ב) לחוק הקולנוע, הכולל נוסחה לחישוב תקציב תמיכת המדינה בתחום הקולנוע.

המשמעות: החוק כיום מחייב את משרד האוצר לתקצב את תחום הקולנוע בסכום משמעותי. הנוסחה המופיעה בחוק אמנם לא יושמה כלשונה, אבל קיום הנוסחה בסעיף העניק למשרד התרבות נקודת מינוף מוצקה וכך מדי 5שנים הוסכם סכום משמעותי בין משרד האוצר למשרד התרבות על בסיס הסעיף. הסכום עד תום2018 עומד על 79.5 מיליון ₪ לשנה. ביטול הסעיף עשוי להותיר את גובה סכום התמיכה בתחום הקולנוע לשיקולו הבלעדי של משרד האוצר כבר בשנת 2019.

עוד נוסיף, כי למיטב ידיעתנו חלק מאיגודי היוצרים מתדיינים עם ראשי משרד התרבות והספורט על תיקוני החוק הנ"ל, וחלקם מסרבים לכך מחשש שהדבר ינוצל לרעת היוצרים וייחשב כמתן הסכמתם לתיקונים. אנו ולמיטב ידיעתנו כל שאר קרנות הקולנוע, לא זומנו להישמע בפני ראשי המשרד עד עתה. במקביל דנה מועצת הקולנוע בניסוח תיקונים למבחני התמיכה בקולנוע, ונכון לעכשיו איננו יודעים מהם התיקונים הנדונים.

הסקירה והפרשנות האלה נועדו לעדכן ולשתף אתכם בשינויים המתוכננים ובהליכים המתרחשים בימים אלה, ואינם חוות דעת מחייבת. אתם מוזמנים לעיין במסמכים המקוריים ואנו מקווים מאוד שתהיו מעורבים בהליכים, כי הם עתידים להשפיע על היצירה הקולנועית הישראלית היקרה לכולנו, ועל עבודתכם הקולנועיתכאמור, הדיון הקרוב בכנסת נקבע ליום 15.10.18 בשעה 9:30 בוועדת החינוך של הכנסת.

אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בכל שאלה ורעיון.
שתהיה לכולנו שנת יצירה ועשייה מבורכת.