הרשמו לניוזלטר כדי לקבל חדשות ועדכונים על פעילות הקרן ומועדי הגשה
"סינמה סבאיא" של הבמאית אורית פוקס רותם (הפקה: גרין פרודקשנס),
זוכה פרס הסרט העלילתי וייצג את ישראל בתחרות אוסקר, בנוסף זכה ב-4 פרסים נוספים – פרס הבימוי, פרס הליהוק (עמנואל מאיר), פרס עיצוב תלבושות (רייצ'ל בן דהן), פרס שחקנית משנה לג'ואנה סעיד.
"קריוקי" של הבמאי משה רוזנטל, זוכה פרס וייל בלוך (הפקה: אפרת כהן, גאודיאמוס הפקות),
זכה ב-4 פרסים: פרס השחקן הטוב ביותר לששון גבאי, פרס השחקנית הטובה ביותר לריטה שוקרון, פרס המוזיקה (גל לב, ליאור פרלה), פרס הפסקול (ויטל גרינשפן, אבי מזרחי).
"מחברות שחורות" של הבמאי שלומי אלקבץ (הפקה: שלומי אלקבץ וגלית כחלון),
זוכה פרס הסרט התיעודי הארוך.
"מכתב לחזיר" של הבמאית טל קנטור (הפקה: אמנואל-אלאן ריינל, פייר באוסרון, עמית גיצלטר),
זוכה פרס הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר.
"סבוי" של הבמאית והמפיקה זהר וגנר, שזכה לציון לשבח בפרס וייל בלוך,
זוכה 3 פרסים – פרס העריכה (נילי פלר, שאולי מלמד), פרס העיצוב האמנותי (שקד נאור), פרס האיפור (רונית דוגו ארביב).
בימוי: ארי פולמן. במאי אנימציה: יוני גודמן, הפקה: ארי פולמן, יאני טילג'סט, איב קוגלמן
אמסטרדם, בית אנה פרנק – בעוד שנה מהיום. כתוצאה מסערת ברקים מטורפת מתעוררת לחיים קיטי, חברתה הדמיונית של אנה פרנק. אותה קיטי שלה הקדישה אנה פרנק את היומן המפורסם בהיסטוריה. קיטי איננה יודעת שחלפו יותר מ-75 שנה מאז ראתה לאחרונה את אנה. היא צוללת בקריאה אל תוך היומן ומעלה זיכרונות מימי המלחמה, אבל כשהיא מבינה שאין ביומן פתרון למה עלה בגורלה של אנה, היא יוצאת למסע מלא דמיון ברחבי אירופה העכשווית כדי לעלות על עקבות חברתה.
בימוי והפקה: זהר וגנר
כוכבה לוי (31) עקרת בית ממוצא כורדי-תימני, נתפסה כבת ערובה בזמן הפיגוע במלון "סבוי" (מרץ 1975) ובמהלכו של לילה הפכה לגיבורה רבת תושייה וחסרת פחד. כוכבה תיווכה בין החוטפים לצבא, טיפלה בפצועים משני הצדדים, והעניקה תקווה לבני הערובה ולחיילים שהאירוע יסתיים ללא שפיכות דמים נוספת.
בימוי: אורית פוקס רותם, הפקה: גל גרינשפן, רועי קורלנד, מאיה פישר, אורליין בודינו, ריאן ויאלווה
8 נשים יהודיות וערביות, עובדות עירייה, נפגשות אחת לשבוע לסדנת השתלמות ללימוד צילום וידאו. רונה, במאית צעירה, מלמדת אותן לתעד את חייהן. תוך כדי הסדנא, הנשים מתקרבות, מתווכחות, מעיזות וחושפות יותר מחלומותיהן, סודותיהן ומצוקותיהן.
בימוי: משה רוזנטל, הפקה: אפרת כהן
עולמם של מאיר וטובה, זוג נשוי בשנות ה-60 לחייהם, מתערער עם הגעתו של איציק מרציאנו, רווק נהנתן חובב ערבי קריוקי, אל בניין המגורים המנומנם בו הם חיים. השניים מתחילים לפנטז על חופשות משותפות עם השכן הכריזמטי, מתחקים אחר סגנונו ומגלים צדדים חדשים בנפשם. אבל העניין באיציק הופך במהרה לאובססיה כשהשניים מבינים שהם אינם היחידים בבניין בהם איציק מוצא עניין.
בימוי: איתמר אלקלעי ומיטל צביאלי
כולם באילת מכירים את דוקטור מוריס והתנין קלרנס שגידל בביתו, בועה בריטית מפתיעה בלב המדבר. לאחר מותו, מתברר שהשאיר לאשתו פיי ולילדיהם מאות שעות של תיעוד אישי ב-8 מ"מ, שמעיר מחדש אגדה מרירה-מתוקה.
בימוי: אלון שורץ, הפקה: אלון שורץ, שאול שורץ
סיפורו של הכפר טנטורה אשר נכבש ב-1948, ובהשתקתן של עדויות שנחשפו בסוף שנות התשעים, המצביעות על טבח שאירע לכאורה בכפר. הסטודנט לתואר שני טדי כץ מאוניברסיטת חיפה הקליט עדויות של חיילים ישראלים ועקורים ערבים מהכפר כחלק ממחקרו האקדמי. בתזה שלו טען כץ שבוצעו בכפר פשעי מלחמה שכללו הרג של עשרות כפריים חסרי מגן לאחר תום הקרב. הסרט מציג כיצד נבנה הנרטיב הישראלי אודות 1948 ומשרטט דיוקן של החברה הישראלית והקושי שלה להתעמת עם המיתוסים המלווים אותה מאז הקמתה.
בימוי: שלומי אלקבץ, הפקה: שלומי אלקבץ, גלית כחלון
אדם מתבשר מפיו של קורא בקלפים שאחותו עומדת למות, ויוצא למסע של שכתוב ההווה והעתיד בניסיון להציל אותה. הזמן האבוד בו הוא ואחותו חיים, מתועד ביומני וידאו, ובסרטים שעשו יחד, בעזרתם הוא יוצר מציאות חדשה.
בימוי: תמר טל ענתי, הפקה: סתיו מרון מורג. מפיק שותף ויוצר שותף: אריק קנלר
בחזרות אחרונות לקראת מותה, מבקשת המחזאית ענת גוב מאריק קנלר, סוכן אמנים, לדאוג לעיזבונה. בשיחתם המתועדת האחרונה הם נוגעים בחיים, במוות וביצירתה. ענת מבקשת להוריש לאלה הנשארים אחריה את צוואתה הרוחנית: יש סוף טוב.
בימוי: מורן נקר, הפקה: יפעת פרסטלניק
טלי, אם חד הורית מבת ים, מגלה בוקר אחד שחשבון הבנק שלה כנראה נחסם. הוראת הקבע
לבנק חזרה, והגננת מסרבת לקבל את נועם, הבת שלה, לגן. טלי מאבדת עצמה בשיחות למוקדים טלפוניים, המתנות על הקו ונציגים שמעבירים אותה, עד שמחליטה לא לוותר. היא נוסעת עם בתה למוקד חברת הביטוח שדפקה אותה, כדי להשיב לעצמה את כספה, ואת טיפת הכבוד העצמי שנותרה לה.
בימוי: טל קנטור, הפקה: אמנואל-אלאן ריינל, פייר באוסרון, עמית גיצלטר
ביום הזיכרון, ניצול שואה מקריא מכתב לחזיר שהציל את חייו. תלמידה צעירה השומעת את עדותו בכתה שוקעת בחלום אפל. במעמקי התת מודע, היכן שהגבול בין החייתי לאנושי מטשטש, היא ניצבת בפני שאלות גדולות של זהות, העברה של טראומה קולקטיבית וחמלה.
בימוי: אתי ציקו, הפקה: רוני שמיס
רוסו – עובדת זרה מגאורגיה, מתחילה עוד משמרת ניקיון ארוכה בפקולטה לאומניות שבאוניברסיטת תל אביב. היא שומרת על ראש מורכן, עושה את עבודתה כנדרש ומעבירה את המשמרת בשיחות ארוכות בטלפון עם בנה שנשאר בגאורגיה. בדרך כלל איש אינו מבחין בה או מכיר בקיומה. לא היום.
בימוי: עידית אברהמי ונועם שיזף, הפקה: הילה מדליה, פול קאדו, סרג' גורדיי, מרטין לוראן, האנה פליפו
בלבה של העיר חברון מצוי הרחוב השמור והמאובטח ביותר בגדה המערבית: לאורך דרך בת קילומטר אחד שוכנת מערת המכפלה, ומתגוררים מתנחלים בין התושבים הפלסטינים, תחת שמירה של מאות חיילים. פעם היה זה המרכז הפועם והצפוף של העיר. באמצעות ראיונות עם מפקדים ששלטו בחברון וחומרי ארכיון נדירים, נפרש סיפורו של מקום שהוא מיקרוקוסמוס ל-55 שנות כיבוש.
בימוי: תומר הימן, הפקה: ברק הימן, תומר הימן
אורן לוי הוא תלמיד פנימייה שרוצה שיאהבו אותו, אבל נרתע מכל ניסיון לחיבוק וכועס על כל ההגדרות שניסו להלביש עליו במהלך חייו. אורן חולם להיות במאי קולנוע, ודרך תיעוד עצמי בווידאו הוא מתבונן על העולם ונאבק להבין מי הוא.
בימוי: נועה אהרוני, הפקה: דיויד נוי, יורם עברי
ד"ר דוד רודי – הפסיכו-גורו הראשון בישראל, הקים וניהל את "מכון רודי לפסיכואנליזה" שפרח בשנות ה-70 והיה למכון הגדול בארץ. רודי היה סלב, אקסצנטרי, חובב תקשורת, אלכוהול ונשים שבשיאו סחף אחריו עשרות פסיכולוגים וכאלף מטופלים שהלכו אחריו בעיניים עצומות.
זהו סיפור מרתק על חברה ישראלית מודרנית בהתהוות, שמעלה שאלות נוקבות ורלוונטיות באשר לכוח, מוסר וגבולות.
בימוי: יאיר צימרמן ועדי רבינוביץ, הפקה: מיקה תימור,בן גלעדי, יותם גנדלמן
זהו סיפורו של ארי נייגל פרופסור למתמטיקה מברוקלין תורם הזרע הגדול בעולם, אב ליותר מ100 ילדים.
בימוי והפקה: ישראל (ישרי) הלפרן
הסרט מתעד את ההתארגנות הראשונה של עובדות מין בישראל אל מול הקונצנזוס הציבורי למגר את מקור פרנסתם. הסרט עוקב לאורך שנים את "מחאת החשפניות' שהתנהלה במקביל לקמפיין האדיר שהתנהל כנגד תעשיית המין באופן כללי ומועדוני החשפנות. מחאה אנושית ססגונית ומעוררת מחשבה ומרגשת שזכתה התעלמות תקשורתית כמעט מוחלטת.
בימוי: אבי מאור מרזוק, הפקה: אבי מאור מרזוק, לילך שעיו
בנובמבר 1977 משק כנפי ההיסטוריה נשמע היטב מעל שמי המזרח התיכון, אחרי דור של מלחמה עקובה מדם נחת בישראל נשיא מצרים, אנואר סאדאת ובפיו מסר של שלום והבטחה ישראלית לסגת מכל אדמת חצי האי סיני שנכבשה ב-67'. במפרץ טאבה בפאתי סיני נותר קמ"ר רבוע אחד שנוי במחלוקת. שם שכן כפר הנופש של רפי נלסון, בוהמיין בן דור תש"ח וחד-פעמית בהוויה הישראלית. הכפר ההדוניסטי שהוא בנה בטאבה שהיה מקום מפלטם של אנשי שלטון, גנרלים וידוענים מהארץ והעולם. נלסון שלא רצה לוותר על חלקת האלוהים שלו רתם את חבריו מצמרת המדינה ויצא למלחמה להשאירה תחת ריבונות ישראלית במהלך שכמעט חיסל את הסכם השלום עם מצרים.
בימוי: איתמר אלקלעי ומיטל צביאלי
כולם באילת מכירים את דוקטור מוריס והתנין קלרנס שגידל בביתו, בועה בריטית מפתיעה בלב המדבר. לאחר מותו, מתברר שהשאיר לאשתו פיי ולילדיהם מאות שעות של תיעוד אישי ב-8 מ"מ, שמעיר מחדש אגדה מרירה-מתוקה.
בימוי: ליבי קסל, הפקה: עמי ליבנה, איתי תמיר
כשליבי, סטודנטית לצילום פוגשת את שחר, צבי, עידו וטליה, אמנים צעירים בעצמם, היא מתחילה לצלם אותם ואת פעולות האמנות המשותפות שלהם בעיר התחתית בחיפה. לאורך שנים היא מתעדת את התבגרותם והתפכחותם במסע להגשמת חלומותיהם.
בימוי: אלון שורץ, הפקה: אלון שורץ, שאול שורץ
סיפורו של הכפר טנטורה אשר נכבש ב-1948, ובהשתקתן של עדויות שנחשפו בסוף שנות התשעים, המצביעות על טבח שאירע לכאורה בכפר. הסטודנט לתואר שני טדי כץ מאוניברסיטת חיפה הקליט עדויות של חיילים ישראלים ועקורים ערבים מהכפר כחלק ממחקרו האקדמי. בתזה שלו טען כץ שבוצעו בכפר פשעי מלחמה שכללו הרג של עשרות כפריים חסרי מגן לאחר תום הקרב. הסרט מציג כיצד נבנה הנרטיב הישראלי אודות 1948 ומשרטט דיוקן של החברה הישראלית והקושי שלה להתעמת עם המיתוסים המלווים אותה מאז הקמתה.
בימוי: שרון יעיש וגולן רייז, הפקה: חגי ארד, אלעד פלג
מחזמר דוקומנטרי ראשון מסוגו – בקריית מלאכי, העיר התאומה של לוס אנג'לס, החלומות נשכחו מאחור. יוסף חורי, יושב כבר שלושים שנה בחנותו המבולגנת והכאוטית ומתקן שעונים. יוסף היה ילד גאון, אבל עיירת הפיתוח בה נולד היא לא מקום לילדים גאונים. היום, כשהוא בן שישים, החובות נערמים והבחירות המקומיות בפתח יוסף מחליט שהגיע הזמן. בניגוד לכל הסיכויים ולאנשים הרואים בו משוגע, הוא מחליט לרוץ לבחירות כדי לנסות לתקן את העוולות ולהפיח רוח חדשה בעיר ובחייו.
בימוי: ג'ולי שלז, הפקה: הילה מדליה
בשנת 1993 נעלמה חנית קיקוס בת ה-16 מאופקים. כמה ימים מאוחר יותר נעצר סולימאן אל־עביד, הודה באוזני מדובב שאנס ורצח אותה ומסר הודאות סותרות לחוקרים. הוא נלקח לשחזור מצולם, אך חזר בו מהודאתו. אל-עביד הורשע ונשפט למאסר עולם עוד לפני מציאת הגופה, רק על סמך השחזור וההודאות. כעבור 30 שנה, התבוננות בסרטי השחזור עם המעורבים בפרשה, המבט, הזיכרון והתודעה שהשתנו, מאפשרים לפרק את הנרטיב שיצרו המשטרה ומערכת המשפט, שראו באל־עביד הבדואי ליהוק מושלם לתפקיד האנס והרוצח והתעלמו מהסתירות בהודאותיו ומהיעדר הראיות.
בימוי: שלומי אלקבץ, הפקה: שלומי אלקבץ, גלית כחלון
אדם מתבשר מפיו של קורא בקלפים שאחותו עומדת למות, ויוצא למסע של שכתוב ההווה והעתיד בניסיון להציל אותה. הזמן האבוד בו הוא ואחותו חיים, מתועד ביומני וידאו, ובסרטים שעשו יחד, בעזרתם הוא יוצר מציאות חדשה.
בימוי: תמר טל ענתי, הפקה: סתיו מרון מורג. מפיק שותף ויוצר שותף: אריק קנלר
בחזרות אחרונות לקראת מותה, מבקשת המחזאית ענת גוב מאריק קנלר, סוכן אמנים, לדאוג לעיזבונה. בשיחתם המתועדת האחרונה הם נוגעים בחיים, במוות וביצירתה. ענת מבקשת להוריש לאלה הנשארים אחריה את צוואתה הרוחנית: יש סוף טוב.
בימוי והפקה: יורם עברי
"שורשים באוויר" מביא את סיפורם של ילדים שגדלו בבסיסי חיל-האוויר בשנות ה 60 וה-70, בשיכון אזרחי מוקף בבסיס צבאי רוחש פעילות בו שרתו אבותיהם, ילדות מוגנת בגדר וש.ג. עם תחושת חופש וביטחון אין סופי, אך חשופה לעולם מיליטריסטי, עמוס באירועים דרמטיים וטרגיים שהשפיעו על גורלם של הילדים- ילדות בצל המלחמות.
בימוי: דוד וקסמן, הפקה: יואב רועה, אורית זמיר
ארבעה נערים פלסטינים ממחנה פליטים ליד בית לחם, משחזרים את המחיר שהם משלמים מאז הלילה בו נכנסו כוחות הצבא לביתם כדי לעצור אותם. הם היו אז ילדים צעירים שבבת אחת איבדו את ילדותם. הסרט מספר על ארבעה חברים, שבעקבות המעצר הלילי שלהם נכנסו אל דרך ללא מוצא שאין ממנה חזרה.
בימוי: אנה אוליקר, הפקה: ברק הימן
חמש עשרה צעירים אמריקאים מכורים לסמים, שהוריהם החרדים ומוסדות הגמילה וויתרו עליהם, מתגוררים בבית שקט בירושלים וחולקים יחד חרדות, כאב, חלומות ותקווה גדולה שאיש אוהב אחד, מכור-לשעבר, יציל אותם ממוות ויוציא אותם מנתיב ההתמכרות.
בימוי: שאולי מלמד, הפקה: גיל סימה
קלטות וידאו שצילם בילדותו שואבות את הבמאי שאולי מלמד למערבולת רגשית, במהלכה הוא מחפש להט"בים נוספים שצילמו את ילדותם. הוא מאתר רבים שתיעדו כמותו את זהותם המתפתחת, מבלי להבין לגמרי מה נחשף לעיני המצלמה.
בימוי: נועה אהרוני, הפקה: לוי זיני, אבישי פרץ
פחות משבועיים לפני פינוי מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, נתלו בפומבי ארבע עובדות כפייה שהואשמו בחבלה במערכת המלחמה הנאצית ובינהין אסטושיה וייסבלום. ״סבוטאז׳״ מספר את הסיפור הלא ידוע והדרמטי של מבצע המחתרת של הנשים באושוויץ-בירקנאו. זהו סיפור של גבורה נשית, התנגדות וטרגדיה שיסופר דרך עיניה של אנה וייסבלום היילמן, אחותה של אסטושיה.
בימוי: קרנית מנדל, הפקה: גיל סימה, קרנית מנדל
תחקירנית ארכיונים מוצאת בארכיון ישראלי קלטות וידאו המכילות חומרי גלם ממקור פלסטיני. מדוע הן שם? למי הן שייכות? סרט שלל מספר את סיפורו של ארכיון סרטים פלסטיני אבוד ומציג קטעי סרטים שאותרו מתוכו. זהו סרט על מלחמה שאינה מנוצחת בנשק, אלא באמצעות זיכרון.
בימוי: ארי פולמן. במאי אנימציה: יוני גודמן, הפקה: ארי פולמן, יאני טילג'סט, איב קוגלמן
אמסטרדם, בית אנה פרנק – בעוד שנה מהיום. כתוצאה מסערת ברקים מטורפת מתעוררת לחיים קיטי, חברתה הדמיונית של אנה פרנק. אותה קיטי שלה הקדישה אנה פרנק את היומן המפורסם בהיסטוריה. קיטי איננה יודעת שחלפו יותר מ-75 שנה מאז ראתה לאחרונה את אנה. היא צוללת בקריאה אל תוך היומן ומעלה זיכרונות מימי המלחמה, אבל כשהיא מבינה שאין ביומן פתרון למה עלה בגורלה של אנה, היא יוצאת למסע מלא דמיון ברחבי אירופה העכשווית כדי לעלות על עקבות חברתה.
בימוי והפקה: זהר וגנר
כוכבה לוי (31) עקרת בית ממוצא כורדי-תימני, נתפסה כבת ערובה בזמן הפיגוע במלון "סבוי" (מרץ 1975) ובמהלכו של לילה הפכה לגיבורה רבת תושייה וחסרת פחד. כוכבה תיווכה בין החוטפים לצבא, טיפלה בפצועים משני הצדדים, והעניקה תקווה לבני הערובה ולחיילים שהאירוע יסתיים ללא שפיכות דמים נוספת.
בימוי: אורית פוקס רותם, הפקה: גל גרינשפן, רועי קורלנד, מאיה פישר, אורליין בודינו, ריאן ויאלווה
8 נשים יהודיות וערביות, עובדות עירייה, נפגשות אחת לשבוע לסדנת השתלמות ללימוד צילום וידאו. רונה, במאית צעירה, מלמדת אותן לתעד את חייהן. תוך כדי הסדנא, הנשים מתקרבות, מתווכחות, מעיזות וחושפות יותר מחלומותיהן, סודותיהן ומצוקותיהן.
בימוי: משה רוזנטל, הפקה: אפרת כהן
עולמם של מאיר וטובה, זוג נשוי בשנות ה-60 לחייהם, מתערער עם הגעתו של איציק מרציאנו, רווק נהנתן חובב ערבי קריוקי, אל בניין המגורים המנומנם בו הם חיים. השניים מתחילים לפנטז על חופשות משותפות עם השכן הכריזמטי, מתחקים אחר סגנונו ומגלים צדדים חדשים בנפשם. אבל העניין באיציק הופך במהרה לאובססיה כשהשניים מבינים שהם אינם היחידים בבניין בהם איציק מוצא עניין.
בימוי: אדם קלדרון, הפקה: נעמה פיריץ
(במסגרת מיזם קרן קולנוע מדרום)
ארז, כוכב עולה בשמי השחייה הישראלית מגיע למחנה אימונים בפנימייה נידחת לספורטאים מצטיינים במטרה להילחם על כרטיס כניסה בודד למשחקים האולימפיים. שם הוא פוגש את נבו, יפה תואר, אלוף בעל נתונים אדירים, שמעורר בו תשוקות לא מודעות ופחד לממש אותן.
דימה, המאמן האגדי, לא מאמין ביחסים חבריים בין מתחרים ומזהיר את ארז ממגע עם נבו, אך ארז לא מקשיב לאזהרות, אוזר אומץ ומנסה לממש את משיכתו לנבו.
בימוי: מורן נקר, הפקה: יפעת פרסטלניק
טלי, אם חד הורית מבת ים, מגלה בוקר אחד שחשבון הבנק שלה כנראה נחסם. הוראת הקבע
לבנק חזרה, והגננת מסרבת לקבל את נועם, הבת שלה, לגן. טלי מאבדת עצמה בשיחות למוקדים טלפוניים, המתנות על הקו ונציגים שמעבירים אותה, עד שמחליטה לא לוותר. היא נוסעת עם בתה למוקד חברת הביטוח שדפקה אותה, כדי להשיב לעצמה את כספה, ואת טיפת הכבוד העצמי שנותרה לה.
בימוי: טל קנטור, הפקה: אמנואל-אלאן ריינל, פייר באוסרון, עמית גיצלטר
ביום הזיכרון, ניצול שואה מקריא מכתב לחזיר שהציל את חייו. תלמידה צעירה השומעת את עדותו בכתה שוקעת בחלום אפל. במעמקי התת מודע, היכן שהגבול בין החייתי לאנושי מטשטש, היא ניצבת בפני שאלות גדולות של זהות, העברה של טראומה קולקטיבית וחמלה.
בימוי: אתי ציקו, הפקה: רוני שמיס
רוסו – עובדת זרה מגאורגיה, מתחילה עוד משמרת ניקיון ארוכה בפקולטה לאומניות שבאוניברסיטת תל אביב. היא שומרת על ראש מורכן, עושה את עבודתה כנדרש ומעבירה את המשמרת בשיחות ארוכות בטלפון עם בנה שנשאר בגאורגיה. בדרך כלל איש אינו מבחין בה או מכיר בקיומה. לא היום.
בימוי: יניב לינטון
(במסגרת מיזם קרן קולנוע מדרום)
מישורים רחבים. קניונים עמוקים. מצלעות חדות.
צבי מנסה לחנך את נכדו המרדן ומוציא אותו למסע במדבר, אבל פער הדורות קיצוני כמו הנופים שסביבם. הטיול מתפתח למשהו שאף אחד מהם לא ציפה לו.
לאתר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה